Ett år sedan..

2012-12-29 | 12:12:30
Detta var en facebookuppdatering som jag gjorde för ett år sedan. Då hade jag varit på mitt första återbesök efter operationen och jag fick äntligen börja med träningen igen. Gud jag kommer ihåg att jag verkligen längtade efter att få börja träna igen.
 

2012-12-28

2012-12-28 | 00:11:37
Hej!
 
Ny bloggdesign är på gång så håll ögonen öppna!
 
Jag ville egentligen bara önska er alla god fortsättning och jag hoppas att ni får ett jättebra avslut på det här året! Jag vet att det är många av er därute som kämpar med eran skolios och fortsätt med det! Ibland kan det kännas grymt jobbigt men det blir bättre. Det är många av er som verkligen längtar efter att få göra en operation och det är många som fasar för det. Jag var en av dem som fasade. Det är många av er som har korsetter och kämpar på med dem varje dag, 24/7. Jag var aldrig någon av dem, men jag beundrar de som går igenom en korsettbehandling väldigt mycket. Jag tror aldrig att jag skulle klara av det så all credit till er som gör det! Och till er som genomgår en skoliosoperation! Vi vill alla få olika resultat av vår behndling. Vissa vill bli av med deras ojämna rygg, medan andra vill allra helst att smärtan ska försvinna. Men jag tror att vi alla vill en sak och det är att bli av med vår skolios så mycket som det går. Vi vill slippa sjukhusbesök, prat om operation eller korsett och se ett ljus i tunneln.
 
Det är en viktig sak som jag har insett och det är att det finns ett ljus i tunneln. Fortsätt kämpa för att förr eller senare är det du som kommer kunna sitta och säga att du klarade det!
 
Kram♥

2012-12-12

2012-12-12 | 22:36:44
Hej!
 
I måndags var jag hos min sjukgymnast igen. Detta var egentligen menat att vara den sista gången som jag gick dit. Nu har jag trots allt kört sjukgymnastik i 7 månader och jag har så gott som fått alla övningar som jag kan tänkas göra. Jag känner mig väldigt osäker på att behöva stå på egna ben igen med träningen. Innan jag fick tid hos en sjukgymnast stod jag och trampade på ett och samma ställe hela tiden och jag märkte inga resultat av den träning som jag körde. Att jag har gått hos en sjukgymnast med jämna mellanrum har hållit mig motiverad och jag är rädd att jag kommer tappa motivationen om mina besök dit upphör helt. Jag berättade lite om det och vi kom överens om att jag kommer att bli kallad dit i februari igen. Hon skrev även ut en aktivitetsdagbok där jag ska fylla i hur många gånger i månaden jag tränar och vad jag tränar. I februari ska vi gå igenom denna och titta så jag inte tränar för mycket eller för lite.
 
På tal om något helt annat så ska jag ha nationelltprov i matte 2c hela dagen på fredag. De olika delproven håller på från klockan 9-14. Jag har varit lite osäker på om jag skulle klara av att sitta still i två timmar utan att resa mig upp med tanke på ryggen. Jag pratade därför med min mentor och mattelärare om detta och vi kom överens om att jag ska börja skriva provet 08:45 och ha en kvarts rast efter halva tiden och därefter fortsätta skriva provet. Jag kommer ihåg hur fruktansvärt ont i ryggen jag hade i våras när jag skrev det nationella provet i matte 1c så det är inget jag vill få igen!
 
Kram
Sara♥
 
 
 

Tips

2012-12-05 | 21:35:00
Hej på er!
 
I snart elva månader har jag drivit den här bloggen. Jag har insett att jag inte har skrivit ett inlägg med mina egna tips på vad man kan göra vid värk i ryggen eller liknande så det kommer nu!
 
Jag har ofta bra och dåliga dagar med min rygg. Vissa dagar märker jag inte ryggen för fem öre. Jag kan göra allt jag vill och slippa få ont. Om jag däremot står upp eller sitter ner för länge kan min rygg värka rejält. Det jag brukar göra då är att ta ipren och sedan gå och lägga mig med beneni högläge. Då kan jag slappna av mycket lättare i ryggen så detta är ett tips till alla er om ni någon gång skulle få ont i ryggen.
 
Ett annat tips är att prata med er skola. Jag vet att efter min operation kontaktade en arbetsterapeut på Linköpingssjukhus skolsystern på min skola för att informera om min operation och se till så de fixade ett vilorum åt mig. Där skulle det finnas en soffa eller säng och dIt skulle jag kunna gå på långa raster och vila ryggen. Tyvärr fick jag ju komplikationer som gjorde att jag inte kom tillbaka till skolan innan skolavslutningen så detta var inget jag hann utnyttja. För några dagar sedan kom även rektorn på min skola fram till mig och sa att hon hade hört att jag forfarande hade lite problem med min rygg. Fråga mig inte hur hon kunde veta det men det visste hon tydligen. Hon frågade i alla fall om jag skulle behöva någon speciell stol eller liknande istället för att sitta på hårda stolar dag ut och dag in. Jag tackade nej och sa att jag ser till att resa mig med jämna mellanrum istället. Det här är i alla fall ytterliggare ett tips att kontakta rektorn om ni upplever att stolarna inte är helt hundra för er och se om ni kan komma på någon lösning.
 
Ett annat tips är att resa er med mellanrum och inte sitta för länge, viktigt! Sitter jag för länge får jag riktigt ont i ryggen och jag blir även ihosjunken. Tänk även på er hållning i vardagen. Det är väldigt lätt att sjunka ihop så att man sitter krökt som en liten gubbe så tänk på det! Sträck på er! Det här är något som jag verkligen måste förbättra! :)
 
Det här vara bara några tips jag kan komma på just nu, men det kommer säket fler! Dela gärna med er om ni sitter inne på något bra tips eller om ni vill kommentera!
 
Ha det fint♥
 
Vilken hållning har du?
Välkommen till min blogg! Sara är mitt namn och jag är en 19-årig tjej med skolios. Jag fick reda på min skolios när jag var ca 12 år och blev opererad för det den 11:e maj 2011. Operationen gick bra och nu håller jag på med sjukgymnastik för fullt! Vid frågor är det bara att höra av sig. Jag svarar mer än gärna! Trevlig läsning!

RSS 2.0